muziek en songteksten van Stephen Sondheim

Creatives

Stephen Sondheim – Muziek & songteksten

Op jonge leeftijd was Stephen Sondheim een protégé van legendarisch Broadway-librettist Oscar Hammerstein II (o.a. Oklahoma!, South Pacific, The King And I en The Sound Of Music), voordat hij magna cum laude afstudeerde aan Williams College, Williamstown. Na zijn studie bekwaamde hij zich verder in compositie bij componist Milton Babbitt. Hij schreef liedteksten voor de musicals West Side Story, Gypsy, Do I Hear A Waltz?, Hot Spot, The Mad Show, Illya Darling, A Pray By Blecht en Candide. Sondheim’s doorbraak als componist-tekstdichter kwam met de muzikale klucht A Funny Thing Happened On The Way To The Forum. Hierna volgden Anyone Can Whistle, Company, Follies, A Little Night Music, The Frogs, Pacific Overtures, Sweeney Todd, Merrily We Roll Along, Sunday In The Park With George, Into The Woods, Assasins, Passion en Wise Guys/Bounce/Roadshow.

Voor televisie schreef hij muziek voor Kukla Fran And Ollie, I Believe In You, The Fabulous Fifties en de tv-musical Evening Primrose. Ook schreef Sondheim de filmmuziek voor o.a. Stavisky en Reds en liedjes voor The Seven Percent Solution, Dick Tracy en The Birdcage. Zijn musicals A Funny Thing Happened On The Way To The Forum, A Little Night Music en Sweeney Todd werden verfilmd en momenteel wordt Into The Woods verfilmd met Johnny Depp en Meryl Streep in de hoofdrollen. Een verfilming van zijn hit-musical Follies staat inmiddels ook al gepland.
Naast Putting It Together zijn er verschillende andere voorstellingen samengesteld uit zijn repertoire, zoals Side By Side By Sondheim, Marry Me A Little, You’re Gonna Love Me Tomorrow, Sondheim On Sondheim en Secret Sondheim. Stephen Sondheim is in zijn lange carrière onderscheiden met acht Tony Awards, waaronder een Lifetime Achievement Award, de Pulitzer Prize, een Oscar, acht Grammy awards, zeven Drama Desk awards, een OBIE, zes Olivier awards, waaronder de Honorary Award en een National Medal Of Arts. In 2010 organiseerde de BBC Proms een groots concert waaraan velen prominenten zoals Dame Judi Dench en Bryn Terfel hun medewerking verleenden. Het werd live uitgezonden vanuit de Royal Albert Hall London, ter ere van Stephen Sondheim’s 80e verjaardag.

Peter de Baan – Regie

Van 1973 tot 1980 was Peter artistiek leider van Toneelgroep Sater en van 1991 tot 1998 van het Ro Theater. Tegenwoordig werkt hij als freelancer en regisseert zowel toneelvoorstellingen waaronder Una Giornata Particulare en Volmaakt Geluk, als musicals zoals Turks Fruit, Billie Holiday en Ramses. Hij is de vaste regisseur van The Ashton Brothers en regisseert dit seizoen ook de nieuwe Nederlandse musical De Kleine Blonde Dood.Voor televisie maakte hij onder andere Retour Den Haag, De Kroon, De Prins En Het Meisje, De Macht Van Meneer Miller en Cel. Peter is verder de stuwende kracht achter– en presentator van het succesvolle improvisatieprogramma De Vloer Op. In 2010 kwam zijn eerste speelfilm Majesteit uit, in 2012 gevolgd door de film Cel.

Veel toneelregies van Peter werden genomineerd voor de Toneel Publieksprijs. De musicals Turks Fruit en Billie Holiday werden genomineerd voor een John Kraaijkamp Musical Award. Zijn tv-produkties De Kroon en De Prins En Het Meisje werden beiden bekroond met een Gouden Kalf.

Jeremy Baker – Vertaling

Jeremy studeerde aan de Amsterdamse Akademie voor Kleinkunst, waar hij werd onderscheiden zowel de Creativiteitsprijs als de Jean Louis Pisuisse-prijs.
Hij schreef liedteksten voor o.a. Adèle Bloemendaal, Hetty Feteris, Karin Bloemen, Anousha Nzume, Paul de Leeuw en Mylene d’Anjou en artiesten als Ellen ten Damme, Willeke Alberti en Lois Lane namen nummers van hem op CD op. Hij schreef titelsongs voor TV-series als Combat, Helden en Doei, liedteksten voor de musical Home en voor de soundtrack van de film Het Veertiende Kippetje. Toneelteksten van zijn hand zijn o.a. de theatermonoloog In Beeld en voor toneelgroep De Kale Jan Klaassen En Katrijn Of: Hoe Een Houten Huwelijk Kraken Kan, een nieuwe proloog voor P.C. Hooft’s Warenar en de historische komedie De Bonte Augustus.
Verder volgden script-en liedteksten van verschillende musicals waaronder The Loveboat 2000, Twilight Tours, Vedette! en ¡Punto-Plata! El Musical.
Jeremy vertaalde diverse liedteksten in Nederlands, Engels en Frans voor het liedjesprogramma Club Waterl’eau, script en liedteksten voor de Amerikaanse produktie van de musical Turks Fruit en het libretto van Mozart’s Die Zauberflöte. Daarnaast schreef hij de opera-libretti van La Ménage Querelleuse en Sailor And Death. Verder schreef hij het script van de film Fidessa en was daarnaast verantwoordelijk voor nasynchronisatie-vertalingen van films als Chicken Run, Disney’s Keizer Kuzco en Finding Nemo. Voor televisie volgde, naast talloze vertalingen van animatieseries, de NPS-serie Schoolplein, die samen met Anousha Nzume werd ontwikkeld. Jeremy is vanaf het eerste seizoen als acteur en schrijver van scènes en liedteksten verbonden aan het satirische AVRO-programma Koefnoen, dat in 2006 onderscheiden werd met de Zilveren Nipkowschijf.

Jeroen Sleyfer – Muzikale leiding

Jeroen studeerde klassiek piano en orkestdirectie aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam. Als muzikaal leider/arrangeur werkte hij vervolgens mee aan musicals als Fame, A Chorus Line, Copacabana, Mamma Mia!, Sweet Charity, De Jantjes, Cabaret, Chess, The Wiz, Ciske De Rat, High School Musical, Anatevka, All Shook Up/Love Me Tender, Petticoat, La Cage Au Folles, Zorro, Mahagonny, De Producers, Next To Normal, Soldaat Van Oranje en Hij Gelooft In Mij. Als componist schreef Jeroen de muziek en arrangementen voor de musicals Kruistocht In Spijkerbroek, Kruimeltje en Afblijven. Voor diverse cabaretvoorstellingen, CD’s, films en televisieprogramma’s was hij componist/arrangeur en producer van o.a. De Mike En Thomas Show, de John Kraaijkamp Musical Awards Gala en Koefnoen.

Jeroen had de muzikale supervisie over de musical Ich Will Spaß in het Duitse Essen en het John Kraaijkamp Musical Awards Gala. Voor diezelfde John Kraaijkamp Musical Award werd hij genomineerd voor Beste Componist in 2009 voor Kruistocht In Spijkerbroek en in 2010 voor Beste Muziek/Arrangementen voor All Shook Up/Love Me Tender.

Peter Nilsson – Zangcoaching

Aan de Univerity of Illinois studeerde Peter Begeleiding bij John Wustman en Zang bij Dodi Protero en Mark Elyn. Vervolgens werkte hij in het Lyric Opera Center for Young American Artists en het Chicago Symphony Chorus onder Daniel Barenboim, Pierre Boulez, James Conlon, James Levine, Leonard Slatkin en Sir Georg Solti. Bij het Chicago Symphony Orchestra werkte hij als repetitor met o.a. Dale Duesing, Susan Dunn, Susan Graham, John Keyes, Marquita Lister, Anthony Rolfe Johnson, Patricia Schumann, John Tomlinson en Tatiana Troyanos. Bij de Nationale Reisopera, het Groot Omroepkoor en de Nederlandse Opera werkte Peter nauw samen met dirigenten als Yves Abel, Daniele Callegari, Paolo Carignani, Riccardo Frizza, Hartmut Haenchen, Ingo Metzmacher, Yannick Nézet-Séguin, Julian Reynolds en Mark Wigglesworth. Verder begeleidde hij masterclasses van onder meer Roberta Alexander, Elly Ameling, José van Dam Diane Forlano, Hartmut Haenchen, Jard van Nes, Anthony Rolfe Johnson, Charlotte Margiono, Nelly Miricioiu, Barbara Pearson, Nathalie Stutzmann. Ook volgden twee reeksen masterclasses die werden gegeven door Dame Joan Sutherland en Richard Bonynge aan de Britten-Pears School te Aldeburgh, Groot-Brittannië.

Opera-producties waar Peter aan meewerkte waren Janacek’s Diary Of One Who Vanished en Phaedra & Cleopatra: 2 Vrouwen, beiden bij Opera C&F.
Naast vele internationale recitals, waaronder de Dame Myra Hess Recital Series in Chicago, treedt Peter regelmatig op met Charlotte Margiono in onder meer het Amsterdamse Concertgebouw en Muziekgebouw Aan Het IJ, Muziekcentrum Vredenburg Utrecht, De Doelen Rotterdam en het Festival Classique in Den Haag.
Momenteel is Peter als Head Of Musical Studies verbonden aan de Dutch National Opera Academy (Den Haag/Amsterdam) en als repetitor aan het Koninklijk Conservatorium.

Daan Wijnands – Staging

Nadat Daan was afgestudeerd aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, afdeling Jazztheater-en Showmusicaldans, begon hij zijn danscarrière bij Djazzex Modern Dance Company. Hierna volgden musicalproducties als West Side Story, Anatevka, Chicago (Utrecht en Londen), 3 Musketiers en Crazy For You. Ook had hij gastrollen in TV-series als Kees & Co, Westenwind, Kinderen geen Bezwaar, Gooische Vrouwen en Charlie. Daan verzorgde de choreografie/staging voor musicals als Jesus Christ Superstar, Urinetown, Hij Gelooft In Mij en Sonneveld.

Hiernaast werkte hij ook mee aan producties bij toneelgroep De Appel en toneelvoorstellingen als Schraap en De Eetclub, cabaret van Plien & Bianca en de liedjesprogramma’s Simone–Songbook en Simone–Songs From The Heart van Simone Kleinsma. Daan werd tweemaal genomineerd voor een John Kraaijkamp Musical Award: in 2002 in de categorie Nederlandse Acteur Werkzaam In Het Buitenland en in 2009 voor Beste Choreografie voor Joseph And The Amazing Technicolor Dreamcoat. Hij won de award maar liefst drie keer: voor Aanstormend Mannelijk Talent voor zijn rol in Chicago (2000), voor Beste Choreografie van Urinetown (2010) en voor Beste Choreografie/Musical Staging voor Spring Awakening (2011).

Marc Heinz – Decorontwerp / lichtontwerp

Marc begon zijn carrière bij Toneelgroep Amsterdam en vervolgde die in 1993 als freelance lichtontwerper voor o.a. het Noord Nederlands Toneel,Het Nationale Toneel, het RO Theater, het Holland Festival en de Nationale Reisopera.Verder ontwierp Marc voor opera’s in o.a. Sint Petersburg, Parijs, Amsterdam, Edinburg, Wenen, Hamburg, Bratislava, Warschau, en Tel Aviv.Hij werkte met tal van vooraanstaande regisseurs waaronder Pierre Audi, Keith Warner, Guy Cassiers, Andreas Kriegenburg, Alize Zandwijk, Mariusz Trelinski en Johan Simons. Hij ontwerpt nu als zelfstandig ontwerper licht voor televisieproducties, cabaret, speciale evenementen en musicals.
In 2010 tekende Marc voor een grootschalig lichtontwerp op de World EXPO in Shanghai, waar hij in opdracht van WWAA zowel het exterieur als de tentoonstellingsbelichting ontwierp voor het Pools paviljoen. Momenteel heeft Marc in voorbereiding prodycties als Armin Only Intense, de wereldtournee van Armin van Buuren en opera’s in Warschau, München, New York en Tokyo. In 1993 ontving Marc de Perspektiefprijs voor zijn lichtontwerpen van de produkties Glenn en Verre Vrienden bij Toneelgroep Amsterdam. Voor zijn werk op de World EXPO werd hij onderscheiden met een zilveren medaille voor Most Creative Presentation.

Marc Baijens – Geluidstechniek / geluidsontwerp

Na een opleiding muziekregistratie heeft Marc Baijens tien jaar lang alle concerten en theatershows voor het Orkest van Koninklijke Luchtmacht gedaan, Tegelijkertijd werd hij vaste technicus van o.a. Liesbeth List, Cristina Branco , Allesandro Saffina en vele anderen. De laatste jaren stonden in het teken van mooie producties voor de Beeldenstorm, Olbe en Senf Theaterpartners, Turks Fruit, Route 66, Herinnert u zich deze nog, Home Again, Lover of Loser, Tango Dorado, Rosenberg trio, Kathedraalconcerten, Petra Berger, Jan Vayne en “Dromen zijn Bedrog” waarvoor Marc een nominatie musicalaward kreeg. Recente producties waren Vroeger of Later, Adele, The London Gospel Choir Community en Petra Berger Eternal Songs.

Maya Schröder – Kostuumontwerp

Maya studeerde aan de Academie voor Beeldende Vorming en kostuum-en decorontwerp aan de Gerrit Rietveld Academie.
Van 1996 tot 2001 werkte ze voor Toneelgroep Amsterdam met Gerardjan Rijnders voor o.a. De Beurtzang, Djuna Barnes en Zes Personages Op Zoek. In dezelfde periode was Maya tot 2003 werkzaam bij het RO Theater met Koos Terpstra en bij het Noord Nederlands Toneel.
Inmiddels tekende ze ook voor de kostuums van musicals als Josephine en A Night At The Cotton Club. Daarna volgden de dansproducties Musa Gitana en Voces Y Eccos bij Paco Pena Dance Company in Londen. Ontwerpen voor vele musicals volgden, zoals Annie, The Sound Of Music, Ja Zuster Nee Zuster, Billie Holliday, Amandla Mandela, Buddy Holly en Sonneveld en de succesvoorstelling De Verleiders. Ook deed ze de kostuums voor de M-lab producties van twee Sondheim-musicals: Sunday In The Park With George en Into The Woods. Hiernaast is Maya docent Kostuumontwerp op de afdeling Scenografie aan de Theaterschool Amsterdam en vierde ze vorig seizoen haar 25-jarig jubileum als kostuumontwerper.